Author: No One
•marți, aprilie 27, 2010
Imi plac filmele postapocaliptice. De fapt imi plac povestile ce au loc intr-o astfel de lume (fie ca sunt mai seriose sau mai putin).

Abia de am vazut The Road, iar Blindness l-am vazut acum cateva saptamani, poate o luna. Nu o sa fac o comparatie intre ele, dar o sa spun cateva cuvinte (asta insemnand mai multe cuvinte in cazul meu :P).

In The Road avem povestea unui tata (sau a unui fiu, in functie de cum vrei sa privesti situatia) care calatoreste impreuna cu fiul sau de-a lungul Statelor Unite incercand sa supravietuiasca intr-o lume care nu mai e ceea ce a fost. Nu ni se explica ce a cauzat dezastrul, tot ce am putut banui e ca a fost ceva natural (ce tine de clima probabil, de vreme ce se raceste iar oamenii sufera de foamete). Este un film despre umanitate si despre inocenta. Este incercarea tatalui de a-si proteja si creste fiul. Este vorba despre a nu renunta chiar si cand nu mai ai speranta. Filmul asta tb privit din perspectiva unui parinte, daca veti face asta veti intelege.

Mi-a placut cum a jucat Viggo Mortensen. Este primul film serios dupa Lord of the Rings (nu am vazut History of Violence sau Eastern Promises) vazut de mine cu el (nu pun aici Hidalgo caci nu l-am vazut pe tot). Si risc sa ma repet, dar mi-a placut. Imi plac actorii care aleg roluri ptr calitatea lor si nu ptr partea lor comerciala. Si el se pare ca alege in felul asta. Mi-a placut si de pusti (Kodi Smit-McPhee), joaca bine. Si in mici roluri mai apar si cativa actori mai cunoscuti: Charlize Theron (ca mama a copilului, n-as zice chiar un rol mic ca importanta, dar apare totusi putin ca timp), Robert Duvall (s-ar putea sa nu-l recunoasteti din prima) si Guy Pearce (am zis de la The Hurt Locker ca imi place de actorul acesta). Oricum povestea este a celor doi (tata si fiu), ceilalti doar aparand pe drumul lor.

Acum Blindness se axeaza mai mult pe societate si schimbarile ei dupa un eveniment ce afecteaza toata planeta. In film majoritatea oamenilor incep sa orbeasca si asta da peste cap toata societatea. Aici este vorba de panica si de cum se gestioneaza o criza cand se instaleaza aceasta. Este vorba de sacrificiu. Este vorba despre decizii si despre urmarile lor. Este vorba despre putere si folosirea acesteia. Este vorba de nedreptate. Este vorba de adaptare. Si este vorba de puterea unei femei. Julianne Moore joaca excelent rolul acesta. Ea tine filmul, cap-coada. Citeam pe net (forumul imdb) ca filmul este sexist, dar nu sunt de acord. Tocmai femeile sunt cele mai puternice in acest film. Este o secventa acolo in acest sens. E cruda secventa, dar arata pana unde se ajunge din disperare (ele) si din cruzime (ei).

Sunt bune filmele tocmai ptr ca sunt fara frumusete, ptr ca sunt necosmetizate, ptr ca nu sunt linistitoare. Probabil de aceea desi au fost laudate, nu au fost vazute de multi oameni (nu au avut priza la public si nici nu si-au scos banii). Nu sunt genul de filme in care sa ti se explice totul, conteaza mai mult situatia decat informatia. Mai clar "de ce s-a intamplat chestia aia?" sau "de ce ia decizia asta?", lucrurile pur si simplu se intampla. Si ma uit acum, sunt filme cu bugete mici (dupa standardele americane) - 25 de milioane. Ciudat e cum tocmai aceste filme sunt mai bune si totusi nu reusesc nici sa-si scoata banii :)

Sa zic si ceva despre regizori. La The Road e John Hillcoat (cel ce a regizat si The Proposition, "westernul" australian cu Guy Pearce), iar la Blindness este Fernando Mereilles (un favorit de-al meu, ce a mai regizat Cidade de Deus :) si The Constant Gardener).

Filmele au la baza doua carti. "The Road" de Cormac McCarthy (am cartea in format pdf, doar tb sa o scot la o imprimanta; cred ca s-a scos si cartea in Romania) si "Ensaio sobre a cegueira" ("Eseu despre orbire" la noi) de Jose Saramago.


Si o chestie interesanta care s-a nimerit sa fie asa: in ambele filme nu stim numele personajelor, nici a celor principale, nici a celor secundare :) Nu se face nici o referire la asta.


Pentru The Road informatii pe imdb si wiki, iar trailerul (cam pompos fata de cum e in realitate filmul) mai jos



Pentru Blindness informatii pe imdb si wiki, iar trailerul pe undeva pe acolo pe jos


ta hand om dig cititorule

This entry was posted on marți, aprilie 27, 2010 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.