Author: No One
•miercuri, iulie 25, 2012
Azi am fost pana la castelul Karlstein din Cehia. Imaginati-va un Bran mai mare, dar cu un interior mai bogat. Tineti cont ca este din secolul al 14-lea asa ca nu este un Peles sau asa ceva. E mai simplu, ca pe vremurile alea. Apoi am fost vreo 3 ore prin centrul vechi al Pragai. Nu e prima data cand merg acolo. Am mai mers prin centrul vechi acum doua zile.

Hai sa va povestesc despre orase. Orasele mai mari pe care le-am vizitat pana acum (mai este Viena) au fost: Budapesta, Bratislava, Brno, Praga si Dresda. Cel mai mult mi-au placut Praga si Budapesta.

Budapesta e un oras intins, mai mare decat Bucurestiul dar cred ca cu o populatie tot pe acolo. Stati sa ma uit Wikipedia... Gata, le-am gasit. Deci, pentru Bucuresti, are o suprafata de 285 km2 si o populatie de putin peste 2 milioane de oameni, asta la nivel urban (nu metropolitan, adica cu asezarile si terenurile invecinate). Pe cand Budapesta are 2538 km2 si 2,551 milioane de oameni. E cu mult mai intins decat Bucurestiul, de aproape o suta de ori. Pe ruta pe care am intrat eu cu autocarul nu am vazut nici un blog comunist. Or fi fiind dar eu nu le-am vazut. Centrul e foarte mare si frumos (l-am vazut noapte), numai cu cladiri, fara blocuri comuniste cum e in Bucuresti. O particularitate anume la orasele pe care le-am vizitat e ca cladirile nu sunt inghesuite una in alta, nici macar blocurile de pe la marginea orasului. Orasele, mai ales Budapesta si Praga, sunt intinse pe multi km ceea ce nu permite ca aceste cladiri sa stea inghesuite. Din pacate nu m-am plimbat prin centrul Budapestei, doar am trecut cu autocarul prin el, dar m-am plimbat prin zona unde era hotelul, o zona semicentrala zic eu. Imaginati-va ca zona aia semicentrala era comparabila cu centrul Bucurestiului. Nu mi-am imaginat ca Budapesta sa fie asa frumoasa. As vrea ca intr-o zi sa-i vizitez centrul.

O sa zic si de autostrazi daca tot sunt aici. In Ungaria, infrastructura e foarte bine pusa la punct, cu sute de kilometri de autostraza de buna calitate, fara gropi sau crapaturi. Mai tot drumul aici am mers pe autostrada. Practic am strabatut toata tara asta pe autostrada.

Ok, Bratislava, capitala Slovaciei. Ei bine, dupa mine, Bratislava e o Praga in miniatura, cu un centru vechi mai mic, dar frumos si de data asta cu blocuri comuniste pana acolo. Ca populatie e mult mai mic decat Bucurestiul, iar ca suprafata e de 2-3 ori mai mare. Bratislava l-am vazut numai intr-o ora doua, dar nu m-a impresionat asa cum a facut-o Budapesta (si cum o va face Praga)

In Slovacia autostrada e buna, poate putin mai slaba decat in Ungaria.

Brno, ei bine, el e mai comunist asa. Are si el un centru cu cladiri mai vechi, dar e mai micut cred eu (nu l-am vazut, n-am ajuns pana acolo). Are o suprafata comparabila cu Bucurestiul, dar o populatie mult mai mica. Nu m-a impresionat in mod deosebit, dar recunosc ca nu am stat in el mai mult de o ora.

Si ajungem la Praga. Imaginati-va ca Praga a avut sansa ca in timpul comunismului sa nu i se darame cladirile vechi asa cum a fost la noi in Bucuresti, asa ca zona centrala veche e incomparabil mai mare decat micul nostru centru istoric Bucurestean. Bucurestiul e mult prea comunist si un mic copil pe langa Praga (si pe langa Budapesta la o adica). Orasul are partea veche in centru, care e chiar mare, si apoi pe margine si apoi la periferie sunt blocurile comuniste. Ideea e ca nici blocurile lor nu sunt chiar cum sunt ale noastre. Ei sunt chiar sprijiniti de stat sa aiba o fatada frumoasa, atat la blocuri, dar mai ales la cladirile vechi din centru. Are o populatie ceva mai mica decat a Bucurestiului, dar o suprafata mai mare, desi nu stiu exact cat pentru ca nu gasesc pe net cat e la nivel urban. Banuiesc ca e mai mica decat Budapesta. Stiu ca din centru pana la hotelul meu sunt 5 kilometri, si cica asta e zona semicentrala. Oricum nu e periferie. Centrul vechi l-am vizitat de 2 ori, alaltaieri si azi. Ce sa zic... chiar arata bine, cu strazi mai mici (unde pot trece numai persoane) si cu strazi mai mari, cu strazi pietruite si cu strazi normale cu asfalt. Orasul lor chiar e de vazut, cu mult mai frumos decat capitala noastra. Si nu chiar asa de aglomerat, din punct de vedere al traficului. Din nou subliniez ca exceptand centrul vechi care e ceva mai compact, restul, ce e in jur, e foarte spatios, adica nu simti ca cladirile sunt inghesuite. Cand iesi din zona centrala ai senzatia ca ai iesit din oras :)), dar nu e asa. Au o strada acolo in centru, strada Parizska (Paris), care e plina si pe o parte si pe alta de magazine de firma (de genul Prada, Dior, Rolex si altele), unele din ele cu paznici la usa, care ti-o deschid. Si nu vorbesc de niste paznici amarati, ci unii de zici ca sunt de la serviciile secrete in costume negre si cu casca in ureche :)) Ce pot sa zic e ca foarte frumos centrul, chiar merita vizitat orasul asta. Eu daca as putea as sta ceva zile pe aici (sunt tot in Praga acum) asa numai de capul meu ca sa-l vad.

Autostrazile din Cehia nu sunt asa de stralucite. Da, au kilometri multi de autostrada dar unele portiuni destul de mari sunt facute din placi de beton si nu cu asfalt, ceea ce face ca masina sa salte la imbinarile, mai mici sau mai mari, dintre ele. Nu se compara cu Ungaria la capitolul asta.

Dresda, din Germania, e altfel de oras. Destul de mare (cu o mai putina populatie decat Bucurestiul) dar cu o amestecatura intre cladiri construite in timpul comunismului si cladiri contruite dupa '89. Explicatia sta in faptul ca Dresda a fost bombardata in '45 (parca) de aliati, chestie care a dus tot orasul in ruine. Banuiesc ca chiar si cladirile care eu un aspect mai vechi de '45 au fost de fapt construite dupa anul ala. E un oras german, destul de modern, dar nu cred ca se compara cu orasele din vestul Germaniei, zic eu. Inca mai are amprenta estului in el. Nu are acea partea boema, pitoreasca in el, asa cum o are de exemplu Praga.

Am scris ceva. Dar am sentimentul ca nu am descris sau explicat nimic cum trebuie, ca am fost prea superficial in ceea ce am scris, asa ca daca aveti intrebari voi incerca sa va raspund cat de bine pot.

Maine plec in Austria la Viena, unde o sa fiu cazat 2 nopti. Nu stiu daca o sa am internet acolo in hotel, o sa vedem la fata locului. Ceea ce vreau sa zic e ca e posibil sa nu mai scriu pana ajung acasa. Vas las acum si va zic noapte buna :)

ta hand om dig cititorule

This entry was posted on miercuri, iulie 25, 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.